dissabte, 28 de juny del 2008

LA WEB DE L’AJUNTAMENT DE BARCELONA

La web d’una ciutat, o d’un poble, o d’un país, ha de ser, abans que res, una eina útil, perquè qui la consulta el més probable és que hi vulgui trobar informació d’una cosa concreta. Sense dubtar que la informació en algun lloc hi sigui, buscar per exemple l’horari del Registre General de l’Ajuntament és ben complicat. Però el que és curiós, confús i abjecte alhora és el que trobes pel camí de la recerca.

Obres la web i el primer que veus és un gran “visca una ciutat” que juga amb gran lucidesa i agudesa amb “visc a una ciutat”. Llenguatge publicitari estrany a part, entres i te n’adones que vius a una ciutat “que t’estima”, “que et fa feliç”, “que mai dorm” i “que té tot el que necessites”. Passant per alt l’absurditat de les tres primeres afirmacions, intentes saber què és tot el que necessites. Habitatge assequible? Transport públic eficaç? Escoles públiques de qualitat pels infants? Residències públiques i salubres per la gent gran? Sanitat pública ràpida i impecable? L’horari del Registre General? Doncs no, cliques i no vas a enlloc, només és una campanya de publicitat que no serveix per res més que per fer publicitat. Això sí, si vols pots ser el protagonista de la propera campanya (cal una propera campanya per seguir no dient res?), només et cal enviar un vídeo dient que vius a la ciutat de la inutilitat. Visca la participació.

Tornes a la web, ara ja amb l’ànima curiosa, i cliques allà on posa “Jordi Hereu, l’alcalde de Barcelona”. Hi ha la seva biografia, els seus articles i discursos, els bans, una galeria multimèdia i el despatx… Cliques a “el despatx” i se’t descarrega un vídeo on pots veure el més que magnífic despatx del senyor Hereu, polit i brillant com una mala cosa, sense cap paper sobre la taula, ben bé com si estigués per estrenar.

Després d’això, l’ànima no la tens només curiosa, la tens carregada, i entres al bloc. Només hi ha ganes de mirar les últimes entrades d’aquesta setmana, esperant trobar alguna referència a la vaga de transportistes, al projecte de l’hotel davant el Palau de la Música o al túnel de l’AVE. En aquest punt l’ànima directament et cau a terra, ja que els últims escrits de l’alcalde són: “El castell és casa vostra”, “Els nens i nenes han de fer esport” i “Fem més gran el mar”. Les respectives respostes són “Gràcies, però no em cal”, “Ja ho sé” i “Què?”.

A la pàgina web de la ciutat de Barcelona no és correcte que hi hagi tanta tonteria i tanta publicitat institucional. Les campanyes de publicitat dirigides a la divulgació a través d’Internet són tan cares com les que s’emeten per la televisió, o la ràdio, o per mitjans escrits i, com totes, les paguem els ciutadans i ciutadanes. Per acabar: per trobar l’horari del Registre General s’ha de tenir molt de temps, ser ben tossut o tenir sort, perquè ni via google es troba fàcilment. L’opció fàcil és el 010, que costa 0,45€ l’establiment de trucada (IVA inclòs) i 0,06€ el minut.

Extret de Barcelona batega