dissabte, 13 de setembre del 2008

Conflicte amb els indigents?

Segons va advertir avui el president de l'Associació de Comerciants i Industrials de la Barceloneta, Pietro Ferrari, durant la visita al barri del president de CIU en l'Ajuntament, Xavier Trias:


“Si en tres días no nos dicen nada, entenderemos que no es importante para el Distrito de Ciutat Vella", afirmó, y señaló que en consecuencia los vecinos y propietarios de comercios llevarán a cabo patrullas de vigilancia de día y de noche, así como contratación de seguridad privada”.


L'Ajuntament de Barcelona ha assegurat avui la regidora de Ciutat Vella, Itziar González, contactarà dilluns amb el president de l'Associació de Comerciants de la Barceloneta, Pietro Ferrari, per tractar el conflicte dels indigents i els anomenats nòmades acampats en zones del barri.


Recull de premsa; AVUI, EL PUNT, EL PERIÖDICO


divendres, 12 de setembre del 2008

Verano


Ya se está terminando en verano 2008, y los vecinos de La Baceloneta –una mayoría- hemos estado soportando a los turistas que alquilan pisos para pasar sus vacaciones. Y, una vez más, nos hemos dado cuenta de que lo único que interesa es ganar dinero rápido y sin esfuerzo. Y sin tener que declarar a hacienda, a costa de los vecinos que vivimos en estos bloques de pisos a los que se nos niega nuestro derecho al descanso y a la dignidad. También hemos comprobado como, de nuevo, el Ayuntamiento mira hacia otro lado y sigue con su discurso de que todos los ciudadanos tenemos derecho al descanso, al mismo tiempo que promociona campañas con “visc a Barcelona, una ciutat que mai dorm”.

Ahora en septiembre, el Ayuntamiento ha dicho se retomarán las reuniones sobre la llei de barris, en esta llei de barris nosotros creemos que tenemos que ser muy cuidadosos y sensibles con las necesidades de los vecinos que vivimos en La Barceloneta.

Todos y todas vemos cómo van apareciendo terrazas de bares que ocupan espacios que son aceras para viandantes, alguna de esta privatización del espacio público supone un riesgo para el propio peatón (p.ej. Balboa 16), y para los vehículos ya que no dejan ver la vía. Y esto también es algo a tener en cuenta, ya que entorpece nuestra movilidad en el barrio. Otro problema es la falta de locales, para entidades y de encuentro social sin que haya que pagar para ello. Algunas entidades se ven obligadas a reunirse en los domicilios de sus miembros, mientras hay edificios que en abandonados o que casi no se usan. El siglo XX años atrás había sido un centro social gestionado por sus propios socios, la antigua asociación de vecinos, que primero fue ocupada, más tarde sirvió para familias con problemas, como local para los diables…; la antigua escuela de adultos también está siendo prácticamente vacía o aun no se sabe que va a ser del local del ajedrez, ahora mismo vacío. Todos estos lugares tienen que ser usados por los propios vecinos del barrio. Y decimos esto aun sabiendo que hay muchos intereses económicos que quieren que La Barceloneta se convierta en un barrio fashion, y de que las tradiciones culturales populares de nuestro país se marginen y se olviden porque huelen a añejas y a …Esta es la razón por la cual los vecinos que sentimos La Barceloneta como un hogar y no como un negocio tenemos que estar de acuerdo y unir esfuerzos para ser capaces de pedirle al Ayuntamiento que nos escuche y respete nuestro derecho a cubrir estas necesidades y otras que hay en el barrio que más adelante iremos (continuaremos) pidiendo como una marquesina en la aprada del autobús, una rotonda, deporte gratuito para los niños, la escuela mediterránea, un recetario en la plaza poeta Boscán.

Ahora queremos haceros una advertencia, así que prestad atención: es sabido que hay voces que piden que los propietarios de apartamentos turísticos o que corran con los gastos de los desperfectos que se producen en la comunidad debido al maluso que hacen los veraneantes de que utilizan los pisos. Tenéis que tener muy presente las comunidades de vecinos que esta práctica es pan para hoy y hambre para mañana. Queremos decir que si aceptáis que los propietarios de apartamentos turísticos paguen los gastos del agua, si hay un solo contador, o paguen la puerta nueva, o la reparación del tejado o la pintura de la escalera, le estáis entregando a llave de vuestra casa. A la larga os veréis obligados a marchar de vuestra propiedad, ya que los convertiréis en dueños y señores del edificio, y el próximo verano les importará muy poco lo que hagan los turistas en los pisos y las escaleras. Además, hoy por hoy, el ayuntamiento está permitiendo este negocio ilegal (no hay ningún otro negocio que se permita tener en edificios de vecinos), lo que hace es obligar al vecino que padece este maltrato a hacer de Judas y tener que denunciar al propietario del piso; en lugar de usar el poder y dinero que tiene como Ayuntamiento para acabar con este negocio. Os pedimos que reflexionéis y que no cedáis a las presiones, ni a las de propietarios, ni a las que pueda haber por parte de algunos presidentes de escalera o administradores. Sólo tú puedes defender tu derecho a vivir en tu casa con dignidad.

Os recordamos que lo mejor es cambiar los estatutos de la comunidad y poner que no se acepta que hay apartamentos turísticos en esa finca.


Avv l’òstia,

Plataforma d’afectats en defensa de La Barceloneta

dijous, 11 de setembre del 2008

VOX POPULI: LA BARCELONETA HABLA -PRIMERA PARTE- (JORDAE, MARK DIX)

V.E.I
VÍCTIMA
ESPECULACIÓN
INMOBILIARIA

BCN WEEK (Nº 48, JULIO 2007)

¡Hola grumete! ¿Qué me cuentas? Sacándonos de encima la falsa nostalgia de los guiris, hemos conseguido hablar con los viejos gruñones del barrio. Esta gente está viviendo una rápida evolución que ha dejado a algunos de ellos totalmente en fuera de juego. Las preguntas que se les hicieron fueron las siguientes:

A) ¿Cómo era La Barceloneta hace 10 años?

B) ¿Cómo será La Barceloneta dentro de 10 años?

1- Merche y Dolores. Madre e hija tienen una pequeña tienda en la que venden productos veraniegos. Ellas recuerdan vivir en La Barceloneta desde que tienen uso de razón.

PASADO: Era mucho más bonito antes. Era mucho más tranquilo también. Lo que destacaba era la gente del barrio, aunque también venían algunos extranjeros entonces. Había más luz solar, al menos es lo que me parecía. La playa estaba más vacía, era más familiar. Ya sabes, era más de barrio. No había demasiados edificios. Había comida y la juventud jugaba en la calle. ¡Ah! Seguro que se hacían robos, pero no estaba tan mal como en otras partes de la
ciudad. Al menos eso es lo que creo.

FUTURO: Será igual que ahora, sólo que con más gente. Estamos viviendo aquí desde que éramos niñas. Ahora, si deciden que necesitamos un ascensor, me tengo que ir de La Barceloneta. ¿Para qué? ¿A qué barrio? No puedo ir al mercado, es demasiado caro. No hay buenos sentimientos, la gente ya no hace vida en la calle. Los niños no tienen dónde jugar excepto en la playa. No hay
campos de fútbol donde jugar. Tampoco abundan los artistas. El futuro pinta triste. La Barceloneta no se vende.

2- Empleado/a del Centro Cívico de La Barceloneta: "No puedo hablar sobre conflictos sociales porque soy funcionario/a. En la calle hay un montón de personas a las que puedes hacer estas preguntas"

3- Ricardo, alrededor de 50 años. Pasando frío en un banco, ligeramente bebido. Vive en La Barceloneta desde hace 15 años.

PASADO: Han habido una infinidad de cambios desde entonces, creo que para mejor. El barrio era antes un gueto con una playa muy sucia. Desde entonces hay muchísimo más dinero aquí. Una playa limpia, más turismo, más negocio. Antes era simplemente un barrio marginal. Drogas en la calle, mala gente, muchos problemas. Es mucho mejor ahora. Menos robos, más dinero. Me gusta el cambio.

FUTURO: Será incluso todavía mejor que ahora. Más limpio aún. Un mejor lugar para los turistas. Me sabe mal por la gente que tiene que dejar el barrio después de haber estado toda su vida aquí, pero nadie tiene el poder para luchar contra esto. No puedes cambiar el mundo. Ellos simplemente vendrán y lo limpiarán todo, haciendo que el barrio sea un sitio mejor para vivir. La playa estará limpia, los turistas tendrán sitios donde poder hospedarse. La gente que ahora está viviendo aquí padecerá estos cambios, y la ciudad perderá cultura y otras formas de vida, pero tendremos dinero y las cosas irán mejor.

4- Herman, rondando los 30 años, artista. Vive en La Barceloneta desde el año 2000.

PASADO: Era un barrio de pescadores, muy pobre. Toda la gente de Barcelona pensaba que era el barrio con la clase social más baja de toda la ciudad. El ayuntamiento únicamente quería limpiarlo, hacerlo más habitable.

FUTURO: Creo que se transformará en un barrio de moda. Justo como ha ocurrido con El Borne, pasó lo mismo allí. En este proceso veo cosas buenas y malas. Quizá el cambio que se está dando en La Barceloneta sea una buena señal para el desarrollo de las diferentes expresiones artísticas: es importante que la gente pueda tener espacios para hacer estas cosas. El arte es hacer que la gente
mueva el dinero, pero los artistas necesitan también encontrar un camino para adaptarse a estos cambios. Sin embargo, este proceso está provocando que la gente de aquí tenga que marcharse de su barrio. No hay justicia para ellos/as. ¿Dónde irán? La ciudad construye nuevas atracciones pero sacrifica la cultura y tradiciones de las personas.

dimecres, 10 de setembre del 2008

"Ens estem venent el barri als turistes"


" Tot i que fa uns anys va perdre la seva casa al barri, hi segueix fent vida. Com si es tractés d'un treball estàndard, passa les hores reglamentàries als carrers de la Barceloneta abans d'enfilar cap a la seva nova casa, al Raval. "M'han desterrat", assegura des que va perdre el quart de casa en què vivien la seva família, com a mariners, des que l'any 1944 van arribar de Cadis.

"Això, fa uns anys era com un poble: trèiem les taules al carrer, vivíem amb les portes obertes, tothom se saludava i coneixia... Ara el barri s'ha venut al turisme, sempre hi ha soroll i les cases es venen a preus altíssims a gent de fora. Ha fet un gir de 180 graus", lamenta. La seva Barceloneta, la que recorda de quan era un nen, vivia immensa en l'estraperlo de postguerra. "Fèiem de tot per sobreviure", recorda. En aquella època, la seva obsessió era pagar-se l'entrada al cinema Marina i, per aconseguir-ho, explica que feien espectacles per a turistes: "Els ensenyàvem el cul des del mar, perquè ens llancessin alguna moneda. S'hi valia tot!".

Llegir article sencer

dimarts, 9 de setembre del 2008

9 Setembre: Assemblea Unitària Contra la Directiva de les 65 hores


La modificació de la Directiva europea sobre el temps de treball és una enorme agressió contra la classe treballadora. Ens volen fer retrocedir un segle, posant-nos novament en jornades "legals" de 10 a 12 hores i sis dies per setmana. És precisa una resposta contundent, que cal organitzar de la manera més àmplia, unitària i democràtica. Amb la finalitat d'acordar un pla d'acció unitari, moviments socials i persones lliures convoquem:

El pròxim 9 de setembre a les les 19 hores a la casa de la Soli

(C/ Vistalegre nº 15, metro St. Antoni)

La modificació de la Directiva europea sobre el temps de treball que van aprovar els ministres de Treball de la UE i que ara ha de passar pel parlament europeu per a la seva aprovació definitiva, és un atac brutal contra la classe treballadora.

La nova Directiva proposada autoritza als estats membres a canviar les seves lleis per a permetre l'allargament de la jornada setmanal de treball fins a les 60 hores (65 en el cas de col·lectius com el sanitari o bombers, els descansos dels quals en les guàrdies deixen de considerar-se temps de treball).

També permet fixar per llei que la jornada setmanal "normal" (la de fins a 48 hores) sigui considerada com "una mitjana anual", de manera que el treballador estaria permanentment a la disposició de l'empresa i les hores extra o festius passarien a ser considerats com hores ordinàries.

dilluns, 8 de setembre del 2008

Tanquem l'aixeta a l'especulació: ni Pla Caufec ni transvasaments!



El proper dimarts 9 de setembre hi haurà el judici contra els joves que el passat mes de maig van encadenar-se per a denunciar les obres del Pla CAUFEC- Porta Barcelona (Esplugues de Llobregat). Entre els joves hi ha Andreu, membre de Jóvens de les Terres de l’Ebre, així com de moltes altres lluites i moviments socials del nostre territori. A més a més, els dies 23 i 30 de setembre es jutjaran a la resta de les 36 persones que van ser detingudes en les accions de denúncia que hi va haver la mateixa setmana a les obres. El Pla CAUFEC va ser una operació especulativa impulsada inicialment per l'empresa FECSA associada amb la societat francesa CAUVAL, amb la finalitat de revaloritzar els terrenys de la seua propietat que havien estat expropiats per instal·lar torres d'alta tensió. Per tal de finançar el cost d'aquest soterrament, es va efectuar una modificació del Pla General Metropolità (PGM), augmentant la superfície edificable de 30.000 m2 a 234.000 m2.

L'autèntic beneficiari del Pla CAUFEC serà la coneguda empresa SACRESA, què obtindrà uns beneficis de l’orde de 500 milions d'Euros nets (havent descomptat totes les despeses de construcció, urbanització i el cost de soterrament), amb la qual cosa es demostra que darrera l’excusa de requalificar per a finançar el soterrament de les línies elèctriques hi ha un clar interès lucratiu i especulatiu, en el qual també hi ha empreses com ACS (Florentino Pérez) i METRÓPOLIS, amb la complicitat de la classe política catalana.

Per aturar aquest projecte especulatiu i les agressions que provoca, fa 17 anys que a Esplugues molta gent lluita contra el Pla CAUFEC, denunciant els efectes negatius del creixement urbanístic desmesurat de la ciutat d'Esplugues de Llobregat, amb urbanitzacions de luxe, gratacels, un macrocentre comercial i un hotel de luxe, i la destrucció de la muntanya d'Esplugues, al límit del Parc Natural de Collserola.

Al judici del proper dimarts acusen 8 joves de resistència, desordres públics, coaccions i danys per haver-se encadenat a 2 bidons de ciments i 2 màquines excavadores mentre denunciaven la destrucció de la muntanya de Collserola. A més, la promotora SACRESA que pretén guanyar més de 100.000 milions de pessetes els vol cobrar una responsabilitat civil d'uns quants milers d'euros. També cal afegir que les 8 persones van ser detingudes i van haver de passar més de 24 hores engarjolades a la comissaria d'Esplugues, havent passat prèviament per l'ambulatori a causa de la violència amb què van ser desallotjades pels Mossos d'Esquadra.

Des de Jóvens considerem que cal donar suport actiu als moviments socials que arreu de les comarques estan denunciant l’especulació i la destrucció del territori; perquè transvasaments, línies de molt alta tensió, camps de golf o urbanitzacions, són diferents cares d’una mateixa moneda, d’un “progrés” que només beneficia a una minoria i ens deixa a la resta, sobretot als i les joves, sense futur. Entenem, per tant, que oposar-se al creixement urbanístic i l’especulació és la millor manera d’oposar-se als transvasaments i a un model territorial que mai tindrà prou aigua, prou territori o prou energia per a satisfer les butxaques de polítics i empresaris.

És per això que exigim l’absolució d’Andreu, així com de la resta de companys i companyes encausades i animem tothom a continuar en la lluita per la defensa del territori a les Terres de l’Ebre, Esplugues o en qualsevol indret o­n encara hi hagi un pam de terra o una gota d'aigua per a defensar.

la repressió no ens aturarà,

el dimarts 9 de setembre, totes i tots serem Andreu!

Ni Pla CAUFEC, ni transvasaments!

Terres de l’Ebre, setembre de 2008

diumenge, 7 de setembre del 2008

Els empresaris de la Barceloneta volen muntar patrulles contra els nòmades urbans

Aquí teniu de nou un altre article sobre l'augment de la indigència en el barri de La Barceloneta, publicat en el diari el Punt on l'associació de comerciants i industrials amenaça de crear patrulles ciutadanes

Aquest estiu la Barceloneta és la zona triada per grups de nòmades urbans per fer-hi vida. I no només a la platja, com havia passat altres anys, sinó també en espais interiors del barri. Alguns veïns a títol personal, l'associació de comerciants i industrials, i l'associació de veïns de la Barceloneta han expressat la seva preocupació perquè asseguren que amb l'allau de grups d'indigents i nòmades urbans hi ha augmentat la inseguretat. Els comerciants han anunciat que, si no se soluciona el problema, començaran a organitzar patrulles veïnals per vigilar el comportament d'aquests grups. També estudien la contractació de seguretat privada per vigilar terrasses, comerços i fins i tot el mercat municipal. Diuen que els robatoris han arribat fins i tot a l'interior de les cases.


Llegir article