dissabte, 12 de març del 2011

Quince entidades de la Barceloneta abandonan el Consell de Barri hasta que no se resuelva la situación del CEIP Mediterranea



Un colegio con unas instalaciones dignas es una prioridad innegociable e inaplazable. Ése parece se el mensaje que la totalidad del tejido asociativo de la Barceloneta transmitió el pasado 9 de febrero, al abandonar en pleno el Consell de Barri. La decisión de las quince entidades participantes en este organismo de participación recientemente instituido, ha cogido al Distrito con el paso cambiado ante un conflicto que parecía querer aplacarse con el paso del tiempo, pero que de la noche a la mañana se ha convertido, posiblemente, en la clave de la que dependa la interlocución con los vecinos del barrio marinero.

Alargado durante cinco años, la reconstrucción del recinto demolido en 2008 había entrado en una vía muerta a final de 2010, después de varios e infructuosos encuentros con representantes del Ayuntamiento y la Generalitat. En febrero de 2009, la actual Gerente del Distrito, Mercé Massa, se comprometía a que el nuevo centro estuviera inaugurado «en septiembre del 2011» y que dispusiera de guardería. Posteriormente, en junio de 2010 el Consorci d’Educació de Barcelona (formado por el Ayuntamiento y la Generalitat) prometía la elaboración de un calendario de obras. Esta promesa fue renegada por la entonces regidora de educación y la actual regidora de Ciutat Vella, Assumpta Escarp, que aplazó indefinidamente la construcción del centro alegando «falta de presupuesto». Al respecto, en un comunicado hecho público el mismo 9 de febrero, las entidades afirmaban que «la transmisión de la información por parte de los responsables municipales ha sufrido siempre de falta de transparencia y de compromiso firme». 
 

Al respecto, tanto el AMPA como las entidades que apoyan la campaña por la reconstrucción inmediata del centro, han pedido que la cuestión sea tratada como «una prioridad de barrio y de Distrito», e información y documentación detallada sobre el presupuesto y los plazos de construcción e inauguración.

La decisión de las entidades de la Barceloneta de abandonar el Consell de Barri, es fruto de un camino recorrido a lo largo del último año, en el que las madres y padres de los alumnos, han recabado una solidaridad sin fisuras del tejido asociativo. La evidencia, conforme se acercaban las fechas comprometidas, de que no se cumplirían los plazos, y las constantes evasivas por parte de los organismos responsables, han convertido lo que comenzó siendo una movilización de las familias afectadas, en una reivindicación del barrio. En este sentido, el gesto llevado a cabo el pasado 9 de febrero, ha dejado patente la fuerza que actualmente tiene el entramado social de La Barceloneta

Pero, sobre todo, esta medida drástica ha evidenciado las serias limitaciones de un ente como el Consell de Barri, que ha sido presentado como el paradigma de la futura participación vecinal. Un comunicado del AMPA se manifestaba en este sentido: «ante la proximidad de la época de mmatriculación y la falta de información por parte dell consistorio respecto a el estado del CEIP, hoy la Plataforma del CEIP Mediterrànea y diversas entidades del barrio habían pedido darle un tratamiento exclusivo a esta cuestión en la comisión de seguimiento del Consell de Barri, publicitada como un espacio de trabajo sobre loss temas prioritarios del territorio». 

Artículo publicado en Masala nº58 

 

La 'fille' del milicià

PAS ENDAVANT EN LA RECUPERACIÓ DE LA MEMÒRIA HISTÒRICA

Un historiador troba la filla del militant del POUM a qui la Barceloneta va dedicar un carrer durant la guerra i de qui s'ha pogut recuperar el rastre

El barri li ret avui homenatge

Divendres, 11 de març 

«La meva mare em parlava del meu pare, però només de les coses bones. M'explicava que era un home íntegre i valent», recorda Amada Pedrola en un català gairebé perfecte, amb marcat accent francès i una dolçor digna del seu nom. Així, Amada sabia des de nena que el seu «pare» havia estat milicià del POUM i que havia mort a la guerra, però no on, ni quan, ni com... Ha estat el jove historiador Dani Cortijo qui, 75 anys després, s'ha encarregat de tornar a Amada el seu passat: la història del seu pare, a qui mai va conèixer, i del seu país, on mai va viure -resideix a França des que la seva família es va veure obligada a travessar la frontera el 1939-, on aquesta tarda el barri del seu pare, la Barceloneta, li organitza un homenatge (biblioteca La Fraternitat, 18.30 hores).

La història de com Cortijo va desenterrar la memòria del jove milicià està plena de tantes casualitats com complicitats. «Potser és cosa del destí», apunta Pino Suárez, membre de l'Associació de Veïns L'Òstia de la Barceloneta i una altra de les artífexs del miracle. Tot va començar el 2008, quan Cortijo va tenir notícies de l'existència, en una façana llavors sense concretar de la Barceloneta, d'una pintada en honor a un milicià del POUM. Res més. Aquella pista va picar de tal manera la curiositat de l'historiador que va rastrejar el barri carrer a carrer fins a trobar la famosa pintada, ja gairebé esborrada, i en el moment precís en què la façana estava sent rehabilitada -primera casualitat-, amb el perill que això suposava per a la conservació de la vella inscripció, que recorda el nom que va rebre l'ara carrer de Sant Miquel durant la guerra civil, per rendir homenatge al milicià caigut al front.

El poble unit...

Al veure que el grafit corria perill, Cortijo va alertar el districte de Ciutat Vella, on no va rebre la resposta esperada. «Llavors vaig decidir contactar amb les entitats del barri, per fer pressió entre tots per salvar-la», explica l'historiador. Aquí és on entra en acció Pino, que en un cap de setmana va aconseguir reunir -i posar d'acord- la totalitat de les entitats del barri, tasca més que complicada en un moment de forta fractura veïnal. Però, fruit d'aquella pressió, historiador i veïns van aconseguir que l'Institut de Paisatge Urbà recuperés i protegís la pintada -a la cantonada amb el carrer d'Escuder- l'estiu passat.

Primer objectiu complert. Però Cortijo volia arribar més enllà. Ja sabia molt sobre qui havia estat Miquel Pedrola gràcies a hores de consultes en arxius i a entrevistes amb vells companys de batalla, però volia trobar, si n'hi havia, els familiars del marxista, «per tancar el cercle», recorda Cortijo, mentre mira extasiat Amada. «D'alguna manera és com si Miquel Pedrola també fos una mica el meu pare», se sincera emocionat.

Aquí va tornar a actuar la casualitat, si no la sort. «Em va trucar la meva cosina de Lleida dient-me que havien descobert la pintada del tiet i, per internet, vam contactar amb el Dani», explica Carmen Pedrola, neboda del milicià, que va aportar a Cortijo fotos i documentació sobre Miquel Pedrola, i una informació bàsica: que tenia una filla, Amada, i vivia a França.

En aquell moment, Cortijo, ajudat per Pino i per Carmen, es va posar en contacte amb l'ambaixada francesa per intentar contactar amb Amada, sense èxit, fins que el 28 de gener va rebre atònit el correu electrònic que més desitjava i que menys esperava. «Gràcies a una amiga vaig saber que a Barcelona estaven investigant sobre el meu pare. Vaig posar el seu nom a Google, vaig trobar el contacte del Dani i aquí em teniu», revela Amada, que fa una setmana que és a la Barceloneta i ja sembla una més del barri. Fins i tot es planteja llogar-se un pis vora la platja.

Aquesta tarda, en l'acte d'homenatge, no estarà sola. Miquel Pedrola també té dos néts: Elisabeth Michèle i Alain.

Notícia extreta de El Periodico 

La notícia al Avui 
La notícia al Punt
Noticias .com
I ABC

divendres, 11 de març del 2011

Trobada amb Amada Pedrola



Avui 11 de març ve a la Barceloneta Amada Pedrola i Valero, la filla pòstuma del milicià Miquel Pedrola, mort al front d’Aragó l’any 1936. La trobada d’Amada Pedrola amb la seva família paterna tindrà lloc a la Biblioteca de La Fraternitat a les 18.30 h. L’acte comptarà també amb Dani Cortijo, l’historiador que ha dut a terme la investigació del cas Pedrola juntament amb Pino Suárez i els veïns de la Bar...celoneta que s’han unit per conservar la pintada.

Amada Pedrola va ser localitzada a la ciutat de Limoges (França) el passat 28 de gener, quan Dani Cortijo va rebre un mail en què la mateixa Amada es mostrava impressionada per tot el que s’havia fet al barri per preservar les lletres de la pintada. La filla pòstuma de Miquel Pedrola, absolutament commoguda, ha mostrat molt d’interès per conèixer aquells que s’han mobilitzat per mantenir viva la memòria del seu pare: "vull tornar a Barcelona i espero trobar-me amb una part del meu passat". Pedrola explica que la seva mare, Maria Valero, li havia parlat del seu pare, li deia que havia estat molt valent, "però mai hagués pensat que encara seguís viu el seu record".
 

Segons Cortijo "trobar la filla de Miquel Pedrola ha estat una gran emoció per ambdues parts i el colofó perfecte per acabar de tancar la investigació" Recorda Dani Cortijo que "ha estat una llarga recerca en què es partia gairebé des de zero, no hi havia gaires dades de Miquel Pedrola ni molt menys es tenia constància que tingués cap fill o filla". 

Ja feia un parell de mesos que Cortijo i Suárez juntament amb els veïns de la Barceloneta i la neboda de Pedrola, van posar-se en contacte amb l’ambaixada
francesa per tal de localitzar Amada Pedrola, amb qui mai havien tingut cap contacte. Finalment va ser una estudiant francesa que realitzava una tesi sobre les dones del POUM qui, a través del blog altresbarcelones.com, es va assabentar del rebombori ocasionat a la Barceloneta arran de la pintada. Aquesta va avisar Amada Pedrola de tot el que havia passat els darrers dos anys al voltant de la figura del seu pare. 


El cap de setmana del 5 i 6 de març Amada, serà acompanyada per Cortijo, Suárez i la seva cosina Carmen en un viatge de la Barceloneta al front d’Aragó per conèixer els escenaris dels últims dies de vida del seu pare.

TROBADA AMB AMADA PEDROLA I VALERO

 --- >Divendres 11 de març 2011 18:30 Biblioteca La Fraternitat c/ Comte Santa Clara 8 (Barceloneta), BARCELONA
PARTICIPANTS:
- Ma. Pino Suárez (historiadora i veïna de la Barceloneta) 

- Dani Cortijo (historiador iniciador de la recerca) 
- Carmen Pedrola (neboda de Miquel Pedrola)
- Amada Pedrola (filla de Miquel Pedrola)

La trobada és oberta a tothom i comptem amb vosaltres, veïns. Es farà un passi de vídeos, hi haurà una exposició i finalitzarà amb un pica-pica.
Barcelona, 25 de febrer de 2011


:: 1937 Es fa un homenatge a Miquel Pedrola a la Plaça de la Barceloneta i es canvia el nom del carrer Sant Miquel pel de "carrer de Miquel Pedrola" en honor seu. 


:: 1939 En acabar la guerra civil, els franquistes cobreixen la pintada per tal d’esborrar qualsevol marca republicana.


:: 2008 Dani Cortijo redescobreix la pintada "carrer de Miquel Pedrola". S’inicien les mobilitzacions per rehabilitar la pintada, ja que corre perill de perdre’s a causa de les obres de la façana del mateix edifici.


:: 2009 TV3 emet una peça sobre la pintada. Carmen Pedrola (neboda) s’assabenta de l’existència de la pintada i la mobilització veïnal i aporta nova informació al cas, com la de l’existència d’una filla. 


:: 2010 Rehabilitació de la pintada i acte d’homenatge a Miquel Pedrola.
 

:: 2011 Es localitza la filla de Miquel Pedrola, Amada Pedrola, que aporta nova informació al cas: Maria Valero, la mare i promesa de Miquel Pedrola va morir el maig de 2010.

:: 11/3/2011 LAFAMÍLIA PEDROLA ES RETROBA A LA BARCELONETA AMB LA FAMÍLIA I ELS VEÏNS QUE HAN RECUPERAT LA MEMÒRIA DE MIQUEL PEDROLA.

dijous, 10 de març del 2011

El futur port dels pescadors obert a Barcelona es farà en 5 anys

RAMON COMORERA
BARCELONA
L'obertura urbanística i vital de Barcelona al mar després de dècades de donar-li l'esquena es va iniciar amb la recuperació del litoral els anys dels Jocs. Aquest ha estat i continua sent un procés lent d'acord amb la magnitud dels canvis. Es van recuperar moltes platges, el Port Vell i el Moll de la Fusta, i es van fer la Vila i el port olímpics. Més tard va venir el Fòrum i després el projecte polèmic de la Nova Bocana, amb el gratacel de l'Hotel Vela a primera línia de mar, fet que trenca de forma rotunda l'horitzó. L'operació crema ara noves etapes amb l'aprovació municipal de dos plans. El primer, la reforma i obertura a la ciutat de les velles instal·lacions del moll de Pescadors, pla que ja va ser anunciat el 2006 per l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB) i que ara es podria realitzar en cinc anys. El segon, la construcció de la dàrsena esportiva de la Nova Bocana i del seu entorn.

La tinenta d'alcalde Assumpta Escarp va anunciar ahir el vistiplau de la comissió de govern a uns plans que desenvoluparà en els pròxims anys l'APB en col·laboració amb operadors privats. Després d'aquest pas serà l'últim ple del mandat el que aprovarà definitivament la planificació. Escarp va destacar que amb els dos projectes augmentarà la relació ja fluida de la ciutat amb el port, encara que va insistir en el fet que serà l'APB qui els faci realitat.

PER ETAPES / El pla del moll de Pescadors s'executarà mantenint l'activitat de la flota i de la llotja actuals. Per fer-ho, s'actuarà en quatre etapes. En la primera es construirà la part del nou edifici multifuncional que correspon a la nova fàbrica de gel. Acte seguit, s'enderrocaran les dependències on ara es produeix aquest imprescindible conservant del peix. Després s'abordarà la resta de l'immoble que inclou la llotja, un restaurant obert i una passarel·la per a les visites ciutadanes. Finalment, es demolirà el vell recinte on se subhasten en l'actualitat les captures i s'urbanitzarà l'espai públic que es guanyarà al seu voltant.

Amb els canvis, la històrica i catalogada Torre del Rellotge, que va ser construïda l'any 1772 i usada com a far del port fins a mitjans del segle XIX, quedarà a la zona oberta i podrà ser visitada lliurement. La passarel·la rampa unirà aquest sector públic amb el primer pis del nou edifici. Així mateix, es preveu la creació d'un punt d'atracada a la confluència dels molls de Pescadors i Balears per a ús de futures connexions marítimes de la zona, des del Maremàgnum fins a la Barceloneta.

LICITAR LES OBRES / Una vegada aprovat el pla urbanístic, l'APB encarregarà els projectes constructius amb la intenció de licitar per parts les obres a finals d'aquest any o principis del 2012. La intenció, segons van explicar ahir fonts de la infraestructura, és que el projecte segueixi endavant aliè a possibles retallades inversores. Aquesta reforma ja va ser presentada el 2006 pel llavors president de l'APB Joaquim Coello. Des d'aleshores no havia avançat, encara que en aquests anys s'ha completat la reestructuració de la flota amb el desballestament de les barques petites i de poca activitat.

En el cas de la Nova Bocana, l'APB també preveu treure a concurs entre finals d'aquest any i principis del 2012 la construcció i explotació de la dàrsena esportiva que tindrà un total de 150 amarratges a l'aigua i 250 a terra en un aparcament en altura per a barques de petites dimensions. Aquest pla inclou l'edifici d'oficines i serveis de la dàrsena, la urbanització per a ús de vianants del tram final del passeig de Joan de Borbó i la construcció d'un mirador. Totes aquestes obres, segons l'APB, es faran a continuació de les que es duguin a terme al port.

Notícia publicada al El Periodico

Vegeu el videocomentari a http://epreader.elperiodico.cat 

"Les mentides de tant repetir-les semblen veritats: La Barceloneta no viu d'esquenes al mar. Via @bombalhotelvela"

dimecres, 9 de març del 2011

Boletín informativo de la Asociación de vecinos de l’Òstia y la Plataforma en defensa de la Barceloneta 05 de marzo 2011


  1. Manifestación A la Barceloneta volem arribar fins al final! 26 de marzo
  2. CEIP Mediterrània ja!
  3. El segle XX és pel barri
  4. Solar de Miles de Viviendas, Passeig Joan de Borbó 11
  5. La xarxa del barri
  6. Actividades/agenda

  • Manifestación “A la Barceloneta volem arribar fins al final”

Como cada año, este mes de marzo convocamos a una manifestación. En los últimos meses se han conseguido cosas, que han supuesto años de lucha, pero creemos que se continua priorizando los intereses económicos que los derechos básicos, que solucionar los problemas del barrio. En un momento de crisis como este, el gobierno de la Generalitat y Ayuntamiento desde la Autoridad Portuaria, se plantean hacer una reforma del Moll dels Pescadors enfocada al turismo, en lugar de construir el colegio. Durante años, los partidos del Ayuntamiento han permitido y propiciado que haya vecinos que tengan que abandonar el barrio en contra de su voluntad por no poder pagar el alquiler o el precio de la compra. Y tenían posibilidades de protegerlos...

Hay una larga lista de cosas por las que salir a la calle a decirle a los políticos que no olvidamos que nos han engañado y permitido la vulneración de nuestros derechos con tal de favorecer al mercado inmobiliario y la industria del turismo; y también para advertir a los que vengan que en la Barceloneta no permitiremos unos recortes sociales como los que está habiendo tanto en la Generalitat, como en el Ajuntament.

Después de haber conseguido entre todos que se suspenda la aplicación del Pla de los ascensores, ha quedado claro que tenemos que ser los vecinos los que defendamos y luchemos para que este barrio siga siendo un barrio popular!

El día 26 de marzo, a las 17.00 en la Plaça de la Barceloneta, trae tu cacerola!

  • Porque queremos llegar a final de mes, no seremos nostros quienes paguemos las consecuencias de su crisis,
  • Porque queremos llegar a final de secundaria: ¡CEIP Mediterrània ya!
  • Al final del plan urbanístico: queremos capacidad de decisión. Cap veí fora del barri i cap pla sense veïns!
  • Queremos llegar hasta el final en la defensa de un barrio popular: Tenemos derecho a La Barceloneta

  • CEIP Mediterrània ja!

El Ampa del CEIP Mediterrània lleva cuatro años luchando para que le construyan el colegio, el cual estaba ¡ojo! en primera línea de mar
Cuando los alumnos del CEIP en el curso 2007/08 se fueron de vacaciones, la administración (en concreto el ayuntamiento) cierra el coelgio y lo derriba casi sin previo aviso. La causa, según ellos, problemas del cemento por estar delante del mar. Eso dicen, todavía no han presentado ningún informe que lo acredite. Todo sucedió como un serial de esos malos que dan por la tele. Y es denigrante que esos niños lleven cuatro años en barracones y que el consorci d'ensenyament (Generalitat y Ayuntamiento), la Generalitat y el ayunamiento se pasen la pelota sin dar respuesta, ni solución alguna.
Ahora dicen que no tienen dinero, después de cuatro cursos de promesas, ¿eso no lo sabían antes de derribarlo o es que no tienen voluntad de hacer el colegio?
¿qué pasaría si esos niños fueran hijos de nuestros políticos? No tienen ni biblioteca, ni gimnasio, lavabos para todos, clase de audiovisuales...; el patio tiene charcos y barrio cuando llueve, tienen un comedor “de prestado”...
Señores políticos, no existen niños ni de primera, ni de segunda, ¡queremos soluciones ya!
  • los niños tienen derecho a una educación digna y en condiciones
  • no más barracones, los barracones son soluciones provisionales:
  • ¡CEIP Mediterrània ya!



La cooperativa , en su momento de consumo y ocio, tenía la voluntad de transformación social de la Barceloneta. Venimos denunciando que esta voluntad ha sido traicionada por sus actuales propietarios, que pagaron la deuda que la cooperativa tenía a finales del siglo pasado, para evitar así el embargo por parte del ayuntamiento y poder especular con el edificio. Estuvo en desuso durante años, violando el artículo 13 de la Constitución, que obliga que la propiedad privada cumpla una función social.
Es obsceno aceptar este negocio. Así que nos oponemos a que el ayuntamiento lo compre por 950.000 euros, y tampoco aceptaremos que lo expropie por 1.200.000 euros de dinero público.
Seguimos diciendo que el Ayuntamiento compre el edificio a precio de coste por el mismo dinero que lo compraron, más la subida deel IPC, que sea un ateneo autogestionado que cumpla las necesidades del barrio. 
VECINOS, reivindiquemios que la Administración Pública corrija o sancione estas prácticas, que van en contra de la cohesión del tejido social, la XARXA de la Barceloneta, que "ES DONDE SE GENERA LA SEGURIDAD DE UN BARRIO, SU RIQUEZA Y DESDE DONDE SE ACTIVA LA SOLIDARIDAD".

 



  • Solar de Miles de Viviendas, Passeig Joan de Borbó 11

Hace casi un año, hicimos un acto reivindicativo en el solar en el
que exigíamos al Ayuntamiento la construcción inmediata de las
viviendas sociales prometidas, y que hasta que empezara la
construcción se adecentara el solar para no tener un espacio vacío y
sucio. Se ha logrado que el solar se adecente, queda lo más
importante: la construcción de vivienda social. Además, el edificio,
que se derribó ilegalmente, era la primera priedra del barrio, y tenía
que colocarse ahí una pequeña piedra que lo recordara. Sin
embargo, no sabemos por qué, esto no se ha hecho; así que junto
con la avv Barceloneta, pedimos que se haga. Pero sobre todo,
dada la necesidad de vivienda del barrio, exigimos la vivienda






  • La xarxa del barri, planes urbanísticos y vecinos

Desde hace un mes, entidades y vecinos nos hemos puesto a trabajar juntos. Se está redactando un nuevo plan urbanístico para el barrio y éste no se puede hacer sin contar con la opinión de los vecinos. Somos los que vivimos el barrio día a día, con sus problemas, sus dinámicas, su forma de funcionar, su diversidad..; así que no peude ser que se redacte un plan en un despacho sin que los vecinos podamos decidir cómo se tienen que transformar el barrio en un futuro.
Ese espacio desde el que nos hemos puesto a trabajar juntos se llama La Xarxa del Barri, y estáis todos invitados a participar. 
laxarxadelbarri@gmail.com

Actividades: Este mes viene lleno
  • 9 de marzo, a las 18 en la plaça de La Barceloneta, Enterrament de la sardina.
  • 11 de marzo, 18.30 en la Biblioteca Barceloneta La Fraternitnat, la hija de Miquel de Pedrola, Amada Pedrola viene al barrio a conocer la pintada de su padre que ha sido rescatada. Encuentro con ella, videos, exposición y pica-pica. Porque nuestra memoria no es sino nuestro futuro.
  • 18 de marzo a las 19.00 en la plaça de La Barceloneta, “Ascensor sí, expulsió no”, celebramos con música, cocas, rom cremat etc que los vecinos hemos conseguido que se suspenda la aplicación de un plan que iba a suponer la expulsión del 20% de las familias afectadas.
  • 26 de marzo: manifestación a las 17.00 en la Plaça de La Barceloneta!



Os recordamos que buscamos fotos de la fuente de la c/Baluard, la cual se está pidiendo que se restaure, si tenéis fotos de cuando estaba en funcionamiento, por favor, hacédnoslo saber :-]

¡Ven! Cada martes a las 20 en la c/Pescadors asamblea de la PADB y la avv l'òstia.
Y los martes y jueves de 18 a 21 en Pescadors 49.
pdefensabarceloneta@yahoo.es avlostia@hotmail.com