dissabte, 27 de febrer del 2010

LA IDIOTEZ, ¿ES MÁS QUE IDIOTEZ?

LA VANGUARDIA, 18/12/2009
(POR QUIM MONZÓ)
Voy por la calle y de repente veo un cartel, con letras blancas sobre fondo azul. El titular dice: "Visc a una ciutat on els botiguers són molt més que botiguers". Pienso: no se lo han currado mucho, porque esto es como "el Barça es más que un club" un poco cambiadito. Y si seguimos por este camino vamos a quemar pronto ese adverbio, porque, vale de momento el Barça es más que un club y los tenderos de esta ciudad son más que tenderos, pero es que, en ese plan, pronto las calles de esta ciudad serán más que calles, y los electricistas de esta ciudad más que electricistas, y los tontos serán más que tontos, y los estofados de buey, más que estofados de buey. ¿Será todo más que todo? Pero volvamos al cartel. Bajo el titular, el texto que explica por qué los tenderos de Can Fanga son mucho más tenderos: "Perquè saben el que m'agrada i m'aconsellen, perquè tenen productes de qualitat, perquè donen caràcter a la meva ciutat... I a més són ben a prop meu". Para rematarlo, la trompetería final: "ViscA Barcelona, la millor botiga del món!".
Pues no sé en qué Barcelona debo vivir yo. ¿Así son los tenderos de Barcelona? De entrada diría que hay de todo, como en la viña de no sé qué señor. Los hay amables, por ejemplo. Hay muchos tenderos amables. Es amable la verdulera Teresa del mercado de Sant Antoni, son amables los pescaderos Viladrich, los dependientes de la ferretería Alaball... También son amables los de Dows, esa tienda que han abierto este año en la Diagonal. Un día entré a preguntar y me respondieron con tanta corrección que me quedé boquiabierto. Son jóvenes y bien educados, con ganas de darte la información necesaria y que quedes satisfecho. Son también amables en Vinçon y, en cambio, en Pilma en general gastan unos humos bastante desagradables. Hay de todo entre los tenderos, y por eso generalizar -como hacen en el cartel- es un error.
Porque, con el mismo derecho, puestos a generalizar y a equivocarnos, yo redactaría el texto de otra forma. Escribiría que vivo en una ciudad donde los tenderos son ariscos y ni saben lo que me gusta ni tienen ningún interés en saberlo. Vivo en una ciudad donde los tenderos no me entienden ni hacen el mínimo esfuerzo por entenderme. Vivo en una ciudad donde los dependientes no me aconsejan nada porque, antes que atenderme (a mí o a cualquiera de los clientes que esperamos a que reparen en nosotros), prefieren hablar por móvil con quien sea que hablen y rían. Vivo en una ciudad donde cuando entro en una tienda no me devuelven los buenos días y me miran con cara de asco. Vivo en una ciudad donde, para que sus habitantes más memos olviden esa realidad diaria, el Ayuntamiento monta una campaña publicitaria -a cargo del erario- diciéndoles que los tenderos son mucho más que tenderos. Igual son astronautas y no se han enterado.

Article aportat per VEI

dijous, 25 de febrer del 2010

Presents

Segons llegeixo, l’FDI Magazine, que pertany al grup Financial Times, situa Barcelona com la cinquena ciutat europea del futur. O sigui, que això és el que diuen i publiquen els que només pensen en potencials econòmics i negocis. És clar que, també, això segueixen dient, tenen en compte la qualitat de vida.
Som, doncs, per alguns britànics influents, la cinquena ciutat del futur i, no obstant, tal com publicàvem ahir en aquest diari, a la Barceloneta, és a dir, en un barri de la cinquena ciutat del futur, d’aquesta Barcelona la nostra, un grup de nens, els alumnes del CEIP Mediterrània, ja fa tres anys que reben les classes en uns barracons instal·lats al pati del CEIP Alexandre Gal·lí. Tres anys condemnats a barracons, sense gimnasos i sense els lavabos necessaris.
Abans, no fa gaire, quan es parlava de ciutats amb futur i qualitat de vida, s’entenia que d’aquestes bonances se’n beneficiava la majoria dels seus ciutadans. Ara, quan se’ns piropeja als papers econòmics i financers, als papers estrangers influents, aquesta qualitat de vida s’ha d’entendre que únicament la poden disfrutar els més afavorits, aquells executius clònics i amb contractes blindats que, víctimes dels gimnasos i dels cels grisos dels nords europeus, descobreixen el sol, la platja i la bicicleta a Barcelona.
No es tracta d’abusar aquí de la demagògia, però ¿té sentit que donem diners, que seguim donant diners per construir escoles o col·legis a les Àfriques, Amèriques i Àsies quan a la nostra pròpia ciutat hi ha nens que no tenen un col·legi digne? Aquestes coses tan progressistes i solidàries són les que la ciutadania no entén. I no les entén perquè no tenen sentit. Únicament tenen sentit per a determinats capellans astuts i per a aquelles presones que de l’aparent solidaritat n’han fet ofici, viatges i vacances pagades a llocs exòtics on, a més a més, descobreixen que fotogènica que és la misèria.
O per als rics barcelonins, que ignoren on és i què és realment la
Barceloneta.
¿Qui ha aconseguit enganyar-nos tant i tan bé?

Article de ARTURO San Agustín publicat en el Periódico

dimecres, 24 de febrer del 2010

"Barraques. La ciutat oblidada"



“Barraques. La ciutat oblidada” ens descobreix una part de la història de Barcelona desconeguda per molts: la Barcelona barraquista. Nascut com un reportatge per al programa de TV3 “30 minuts”, a l’àrea de Documentals i per al programa “Sense ficció” se n’ha ampliat la recerca, amb més testimonis i materials d’arxiu – bona part d’aquests inèdits - per poder recrear aquella ciutat de les barraques que la Barcelona del disseny ha volgut oblidar. Estrenat a 25 sales de cinema abans d’arribar a la televisió, “Barraques. La ciutat oblidada” ha estat també guardonat amb el Premi Cinema Rescat al millor treball de documentació i de recerca del Festival Memorimage Reus 2009.

dimarts, 23 de febrer del 2010

Termitas corruptas


El passeig marítim de la Barceloneta ha patit un fenomen que els veïns no acabem de entendre. Sembla ser que et terra de fusta que havia fins ara, ha sigut substituït per un altre de nou, tot això esta clar que s’ha fet amb l’ intenció de millorar la seguretat dels vianants que omplin aquest passeig –sobretot els dies festius– . Peró no s’ha de ser un expert en materials per descobrir un engany que ratlla el delicte. Resulta que la fusta que han tret era de una classe molt mes cara, i per tant de molta mes qualitat, exactament es tractava de Bolondo, o pal de ferro, que es una fusta que suporta totes les inclemències a l’ intempèrie incloent l’aigua de mar. El nou material , es sintètic, no te res a veure amb la fusta, es una especie de DM, suposo que hidròfug però que com podem veure a les fotos es trenca contínuament. Els ciutadans ens preguntem on ha anat a parar la fusta de qualitat que s’ha tret del passeig, i també ens preguntem si no seria convenient que l’ajuntament posés un cartell en català, castellà, anglès, i àrab, advertim ” ZONA DE PERILL . ABSTENIR-SE DE PASSEJAR VIANANTS DE MES DE 80 Kg” per que de no fer-ho ens podem trobar que algú de aquest centenars de esportistes que fan footing cada dia per aquest lloc, puguin trencar-se una cama, i demandar a l’ajuntament, i si això passa no serà de la butxaca del alcalde de on sortiran els diners de la indemnització, sinó de les nostres.

Article publicat en el bloc PA QUE TANT... Barceloneta

dilluns, 22 de febrer del 2010

El hotel Vela, ¿ Desarrollo Sostenible?

¿Lujo reñido con el medio ambiente?

Diseñado por Ricardo Bofill, el hotel W Barcelona navega entre la suntuosidad de sus cinco estrellas y las protestas vecinales, que denuncian que el edificio incumple la Ley de Costas

Desde su inauguración el pasado octubre, el hotel Vela se ha embarcado en una travesía algo revuelta. Sin embargo, y a pesar de las protestas vecinales que han rodeado su construcción, sus previsiones de ocupación se han visto sobrepasadas.
No es de extrañar. El Vela reúne todos los requisitos para convertirse en el nuevo icono arquitectónico de una ciudad que, ya de por sí, es un icono en sí misma. Diseñado por el archiconocido Ricardo Bofill, se encuentra enclavado en el corazón de la playa de La Barceloneta.
Sus 26 plantas están ubicadas perpendicularmente al muelle, por lo que ofrecen privilegiadas vistas; cuenta con 473 habitaciones, entre ellas 67 suites que disponen de la tecnología más avanzada; su interior se mimetiza, como un camaleón, con el cambio lumínico del exterior, gracias al sistema de automatización que integra al cliente en su filosofía, inspirada en el Mediterráneo.
No en vano, su creador tuvo presentes sus aguas a la hora de emprender el proyecto: «Primero, me aproximé al Mediterráneo. Éste ha sido uno de los momentos más espirituales y excitantes de mi vida. Estaba ante el rompeolas, mirando el horizonte azul, hacia las aguas profundas, y entonces pensé: «¡Es justo ahí, en medio del agua!» El lugar se encontraba a unos 300 metros de donde yo estaba, y, tras tomar aire, me dirigí al estudio, con la certeza de que el hotel había sido creado».
Su idea, que consistía en montar un «gran balcón o teatro que mirara al escenario del agua», se plasmaría sobre el papel en 1999, pero aún tardaría unos años en materializarse. Hasta 2006, el Ayuntamiento de Barcelona no aprobó el proyecto, con unos leves retoques respecto a su primer bosquejo. Las grúas empezaron entonces su tarea y hoy el Vela, engastado en el volumen del atrio, puede presumir de sus 110 metros de altura, 50 menos que en su concepción inicial.
Sus clientes disfrutan, entre otros servicios, del primer Bliss Spa de España, cerca de 700 m2 para la relajación y el masaje. Además, el hotel da trabajo a 400 profesionales y, según fuentes de la empresa, «el diez por ciento de los contratados a través del «casting center» son del vecindario; y se han abierto nuevos espacios de ocio para los ciudadanos de la Barceloneta, como bares, restaurantes (incluyendo el del chef catalán Carles Abellán), nuestro Great Room y salones de reuniones, ideales para eventos».
Sin duda, el Vela se alza como un auténtico símbolo de la ciudad condal en el siglo XXI. Pero, ¿un símbolo de qué?, ¿de la modernidad y el progreso, como apuntan sus responsables, o de la especulación y el favoritismo, como sostienen sus detractores? Hay opiniones para todos los gustos.
El edificio ha costado 280 millones de euros, incluida la aportación de la Autoridad Portuaria de Barcelona, y supone el desembarco del grupo neoyorquino Starwood en España con su marca hotelera de lujo W, que cuenta con más de 30 centros en el mundo y se encuentra, en este momento, inmersa en un ambicioso plan de expansión.
Pero la polémica no ha partido tanto de su coste como de su ubicación. El Vela se alza sobre una superficie ganada al mar, en el Moll de Llevant, y sus críticos, como Gala Pin, miembro de la Campaña contra el hotel Vela y de la Plataforma en Defensa de la Barceloneta, entienden que «tanto la Generalitat como el Ayuntamiento, que otorgó las licencias, y el Ministerio de Fomento, que gestiona la Autoridad Portuaria, han permitido que se haga un uso particular de un espacio público, con el único objetivo de su rentabilidad».
Así, en los cinco meses que dura ya su travesía, el establecimiento de cinco estrellas ha encallado en las protestas de los vecinos de La Barceloneta y grupos de ecologistas, que denuncian la contradicción de levantar un hotel en la bocana del puerto, contra la Ley de Costas, que impide construir a 100 metros del mar.
En su defensa, fuentes del Vela argumentan que «W Barcelona cumple plenamente todas las leyes y regulaciones vigentes» e insisten en que el proyecto ha supuesto el «desarrollo del área de la Nova Bocana, un espacio público nuevo, que incluye una maravillosa ampliación de la playa pública y su paseo marítimo, así como la impresionante Plaza de la Rosa de los Vientos, diseñada también por Ricardo Bofill».
Las mismas fuentes argumentan que la mayor parte de los productos empleados en el hotel son de origen local: «No sólo los elementos de decoración, sino la materia prima empleada en nuestros bares, posibilitando así la captación de viajeros con una mentalidad exploradora, interesada en la cultura y en descubrir los tesoros de la ciudad».

Turismo diferente
Pero no es éste el turismo que quieren en La Barceloneta. La previsible subida del precio de las viviendas y el nivel de vida inquieta también a sus vecinos, que se han propuesto como objetivo la desaparición del edificio. En este sentido, Gala Pin opina que «pedir la demolición del hotel no es tan descabellado. De hecho, se han desmantelado chiringuitos por incumplir la Ley de Costas en lugares aún más alejados de donde ahora se alza este hotel». Y es que, de acuerdo con Pin, en esa superficie «se podrían construir sólo infraestructuras de carácter portuario; pero no ceder el suelo a unas empresas privadas».
De momento, un total de diez entidades –la Asociación para la Investigación y la Acción Metropolitana (AIAM), la Asociación Catalana de Surf, el Observatorio DESC (Derechos Económicos, Sociales y Culturales), las asociaciones de vecinos de L’Ostia y Can Ricart, la Plataforma en Defensa de La Barceloneta, el Ateneo La Torna de Gràcia, la sección de parques y jardines de la CGT, el Centro Social de Sants y el grupo Attac Catalunya– han presentado un contencioso administrativo con el que pretenden la demolición del hotel. Las asociaciones de arquitectos consultados han preferido no responder.

Article publicat en el diari la Razón per Mª. C. Romero / A. De Frutos

diumenge, 21 de febrer del 2010

UN COL·LEGI EN PRECARI

El CEIP Mediterrània intenta seguir amb el seu projecte educatiu tot i que fa tres anys que és en mòduls

«Als nens no els pots fer promeses que després no compliràs», diu molt seriosament Julia-Emma Toyas, la veu de l’experiència. Aquesta veterana professora amb 42 anys de servei a l’esquena en fa 30 que exerceix a la Barceloneta, on ha vist com li enderrocaven dues escoles. «Primer el Verge del Mar [un col·legi que es trobava a la plaça del mercat i que va tancar i no es va reobrir mai més] i després el Mediterrània, que jo ja no veuré. Em jubilo al juliol», explica aquesta mestra, que subratlla que per qui li sap més greu és pels nens. «¿Quina credibilitat donaran en el futur als polítics si ja els menteixen des de petits?», reflexiona aquesta combativa professora.
Es refereix a la dilatada situació de provisionalitat en la qual estan els 160 alumnes del CEIP Mediterrània, que fa tres anys que estan d’okupes a la força, instal·lats en barracons al pati del veí CEIP Alexandre Gal·lí, tots dos a la Barceloneta, des que l’any 2007 els van enderrocar l’edifici per problemes estructurals. I, sobretot, al fet que els tinguin sense notícies. Veient com passa el temps.
La direcció del centre insisteix que no es queixen dels barracons, que no estan tan malament, sinó de no disposar d’un calendari d’obres que els permeti embarcar-se en projectes d’envergadura, als quals ara no poden optar perquè no disposen d’un espai propi.
Tot i els inconvenients, que no són pocs, durant aquests anys el col·legi ha volgut tirar endavant el seu projecte educatiu en la mesura que ha pogut, perquè els nens notessin tan poc com fos possible el trasllat. N’hi ha prou d’entrar al col·legi per adonar-se’n. Les parets de la recepció estan decorades amb els diplomes per haver participat en nombroses activitats del barri i de la ciutat, com ara el concurs Dibuixem la Mercè o la mostra de curts de Ciutat Vella. «Seguim amb la coral i amb les activitats extraescolars, tot i que ens hem hagut d’adaptar a les noves condicions», explica María Ascensión Fumanal, la directora del centre. Un exemple. Com que no tenen porxo, han hagut d’optar per extraescolars que es poguessin dur a terme a l’interior, com ara els escacs, una activitat que van iniciar l’any passat i que, segons expliquen, ha tingut un gran èxit.
Si la falta de gimnàs l’han pogut esquivar amb fórmules imaginatives, entre el pati i les sales polivalents que els cedeixen al centre cívic de la Barceloneta, que és a la vora, el fet de no tenir biblioteca ho porten bastant pitjor. «Anem una vegada al trimestre a la biblioteca del barri, però evidentment no és el mateix», explica Fumanal.
El tema dels patis també els causa bastants problemes. Els nens més petits disposen d’un espai minúscul –que s’omple de bassals per poc que plogui i que han de compartir amb els alumnes de l’Alexandre Gal·lí–, i els grans tenen com a únic lloc d’esbarjo una pista de futbol. «A l’antic col·legi acabàvem d’entrar en un projecte de recuperació dels jardins escolars i havíem instal·lat taules al pati per poder fer classes a l’aire lliure, però ara tot està en stand by», relata la directora del centre.
L’última de les grans pegues, a més d’haver-se de desplaçar per anar al menjador –reallotjat a l’altre col·legi– és l’escassetat de lavabos, «del tot insuficients».

Publicat per Helena López en el diari El Periódico