Davant les manifestacions ciutadanes i les crítiques de diverses  organitzacions socials i sindicals contra l'acord aconseguit pel Govern i  el Partit Popular per introduir en la constitució espanyola i en una  llei orgànica límits al dèficit i a l'endeutament públics, l'Observatori  DESC creu convenient fer les següents consideracions:
1. La imposició de límits al dèficit i a l'endeutament públics  no són dogmes aplicables en qualsevol circumstància. Són instruments de  política econòmica que poden servir a finalitats diverses.  Poden contribuir al sanejament econòmic si s'acompanyen, per exemple, de  polítiqués fiscals social i ambientalment progressives o d'un combat  ferm contra l'endeutament especulatiu del sector privat. Però en un  context com l'actual, en el qual cap dels grans partits impulsa aquestes  mesures, el més probable és que acabin servint a objectius menys  nobles: la privatització de serveis públics, la retallada de drets dels  més vulnerables i a reduir dràsticament l'autonomia política i financera  de les comunitats autònomes i els municipis.
2. Aquesta última hipòtesi no és una mera especulació. La reforma  constitucional i legal acordada pels partits majoritaris no és una  proposta nova ni simplement tècnica. És una proposta política  que ja ha estat assajada en diferents països durant les últimes dècades,  amb constatables conseqüències anti-socials i anti-democràtiques.
3. Consagrant el principi de l'Estat social i democràtic, bona  part de les constitucions de postguerra van acceptar que els governs  poguessin fer servir diferents instruments per ajustar-s'hi. El  recurs a l'endeutament, combinat amb una pressió fiscal progressiva era  un d'ells. Aquesta possibilitat no prefiguraba un programa econòmic  específic. Simplement establia un marc constitucional ampli que els  diferents governs podrien concretar segons l'orientació ideològica.
4. L'obsessió anti-dèficit i anti-deute i el bloqueig de  polítiques fiscals mínimament progressives va ser la resposta de les  tesis neoliberals a aquest model constitucional. Amb ella, es  generava una forta pressió a favor de sortides privatitzadores, i de  retallades socials i una major restricció dels marges d'actuació de les  assemblees legislatives.
5. A partir dels anys 80 el sostre a la despesa pública es va inscriure  en nombroses constitucions locals i estatals del món. En alguns casos,  com a Califòrnia, als Estats Units, es van arribar a incloure límits a  la potestat d'augmentar impostos. Aquestes mesures van tenir un paper decisiu en la posterior crisi i fallida de llurs economies.
6. A Europa, el Pacte d'Estabilitat i Creixement de 1997 va ser l'expressió per excel·lència d'aquesta tendència.  De manera dogmàtica, va convertir l'obcecació anti-dèficit (no podia  superar el 3% del PIB) i anti-deute (no podia superar el 60% del PIB) en  una rígida cotilla que restringia l'àmbit de decisió dels Estats. La  impossibilitat d'ajustar-se a directives tan estrictes sense provocar  un caos social va fer que alguns d'ells, inclosos Alemanya i França, les  incomplissin de manera selectiva, mentre imposaven privatitzacions i  retallades en serveis específics. A la perifèria, els intents  d'adequar-se a aquesta tàcita Constitució europea van adquirir rivets  més dramàtics.
Grècia va optar per una política fiscal  fortament regressiva, però toi i així va haver de falsejar els comptes  públics. Espanya, per la seva banda, va encoratjar una irresponsable  política de sobre-endeutament privat que els grans partits segueixen  fomentant malgrat estar en el nucli dels problemes que pateixen  actualment.
7. En absència de voluntat per controlar als mercats i per imposar una  fiscalitat social i ambientalment justa, la proposta d'Ángela Merkel i  Nicolás Sarkozy de reforçar els dogmes del Pacte, gravar-los en  constitucions i lleis de l'eurozona i endurir les sancions per als  incomplidors, no és una mesura neutra. Suposarà un recolzament a  les sortides privatizadores a la cris i nou cop contra el  constitucionalisme social i democràtic amb el qual els poders públics  aspiren a dotar-se de legitimitat.
8. Aquestes mesures, en tot cas, no afectaran igual a tots els  països on s'hi apliquin. Tindran un especial impacte a la perifèria de  l'eurozona, on la vulnerabilitat social i productiva és especialment  greu. En el cas espanyol, el govern i el Partit Popular han  acordat imposar al conjunt de les administracions un sostre de dèficit  del 0,40%. Així mateix, pretenen que el pagament dels crèdits per  satisfer els interessos i el capital del deute públic de les  administracions gaudeixi de prioritat absoluta. La concreció d'aquests objectius d'aquí al 2020 és, a més de irrealista, suïcida social i econòmicament. 
9. Tot i ser greu pretendre atorgar a aquestes reformes rigidesa constitucional, consagrar-les per llei orgànica no serà menys prejudicial. Si  es duu a terme, de fet, els objectius de reduir el dèficit i el deute  públic serien incompatibles, en qualsevol cas, amb la consecució de  principis i drets bàsics contemplats a la Constitució de 1978,  als Estatuts d'Autonomia i a nombroses Declaracions i Tractats  internacionals en matèria de drets ratificats per l'Estat espanyol.  D'entrada, comportaria, sobretot si es privilegia el pagament als  creditors, com pretén la reforma, renunciar a objectius constitucionals  com els de l'Estat social (art.1.1), la igualtat real i efectiva (art.  9.2) o l'autonomia política i financera de les Comunitats Autònomes i  els municipis (*arts. 2, 140, 142 i 156).
10. La pretensió d'incloure, al costat dels objectius de reducció del  dèficit, excepcions en cas de "catàstrofe natural, recessió econòmica o  situacions d'emergència extraordinària que escapin al control de l'Estat  i perjudiquin considerablement la situació financera o la  sostenibilitat econòmica o social de l'Estat" resulta un contrasentit. En  primer lloc, perquè aquest escenari d'insostenibilitat social ja  existeix en àmbits com el de l'habitatge, la salut, l'educació o el  laboral, i les reformes no faran sinó agreujar-ho.
11. Les reformes pactades, en realitat, obligaran, en cas que es duguin  a terme, a sacrificar no només els drets de la gent gran, dones i  treballadors de tot tipus, sinó els d'unes generacions precaritzades  que, tot i no haver votat l'actual Constitució, estan sent víctimes  privilegiades de llurs límits i incompliments. En aquest context, l'obstinació  en durles a terme o la negativa a discutir-les, si més no, en  referèndum, només aguditzaran la impugnació que moviments com els del  15-M han llançat a l'actual règim polític i econòmic. I  carregaran de raons als qui, com a Islàndia, exigeixen processos  constituents capaços, no només de "calmar" els mercats, sinó de  sotmetre'ls a lògiques genuïnament democràtiques que prioritzin els  drets de totes les persones per sobre dels beneficis d'alguns pocs.
Article tret de la web del Observatori DESC 
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.jpg) 
 
 
 
 
 
 
 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada