divendres, 29 d’agost del 2008

Només un accident


Escrit del Colectivo Malatextos a propòsit del accident d’un avió de la companyia Spanair a l’aeroport de Madrid el 20 d’agost en el que han mort més de 150 persones

Accident: casualitat, eventualitat; succés eventual o acció que involuntàriament resulta dany. Si la casualitat és el que se surt de les estadístiques, vivim en una societat capaç de tornar-la a tancar en elles, en la previsió. Per cada milió de desplaçaments correspon un nombre fix de morts sobre el qual anar treballant: en el tràfic vial aquest nombre depèn de l’estat de les carreteres i del parc automobilístic, la regulació del tràfic, etc.

La casualitat només influeix, i també relativament, en el repartiment. Passa una cosa similar en els accidents aeris?

Les d’aviació estan tan sotmeses a la dinàmica feroç de la competitivitat com qualsevol altra empresa. En funció del benefici es mengen entre elles, desapareixent unes i apareixent altres. És un procés en el qual s’aconsegueix l’increment reiterat del benefici a costa de externalitzacions i de la degradació reiterada de les condicions de treball.

Es degrada, també en aquest procés, la seguretat dels vols?

Previsiblement. Més, quan el manteniment dels aparells s’encarrega a tercers, que, al seu torn, poden encarregar-la a uns segons tercers.

Encara que es pretengués, que no és segur que s’intenti quan els diners estan pel mig, en el món de la pressa i de la mobilitat, el control no pot arribar al que la nostra voracitat demanda. No hi ha temps que perdre, encara que la pressa obri la porta a la casualitat, encara que la faci previsible.

El temps que era or, avui és diners. Així, Barajas mal barrejades com la de Madrid, incrementen les possibilitats de rebre la pitjor mà.

En vol charter o en pastera, amb adhesió fervorosa o violentament empesos, aquesta voràgine a la qual ens dirigeixen és a la que ens sumim. Naturalment no és el mateix, és radicalment distint i àdhuc l’oposat, encara que de vegades els resultats els equiparin.

També el tractament mediàtic és distint: aquests altres despareixen ràpidament dels mitjans sense que escoltem els seus testimoniatges ni saber del dolor dels seus entorns familiars. Dels primers ens donen informació fins a la sacietat, apel·lant als elements més sensibles de manera que causin commoció fins a Pequín o a la Zarzuela. Commoció falsa, que res qüestiona. Falsa informació per més que reiterativa, que ens oculta les causes, les responsabilitats i la necessitat de canviar els nostres estils de vida.

Colectivo Malatextos

1 comentari:

Anònim ha dit...

Parece mentira...las vueltas que da la vida. Hace unos años al gobierno del PP se le acuso de:
- responsable del prestige
- guerra de irak
- accidente avion militar
- en el 11m el psoe exigia la aclaracion de todo en 48h

ahora, 5 años despues tenemos un gobierno que llego al poder gracias al 11m (cosa que han resulto bastante mal), y atacando estos 3 puntos que he puesto. Lo "gracioso" es que el actual gobierno:
- ha tenido catastrofes como la del prestige en algeciras, en el norte, incendios con victimas en guadalajara, galicia...catastrofes mucho peores y peor tratadas que el prestige.
- tenemos mas militares en el extrangero que nunca. han muerto muchos militares pero siempre en "accidentes" y en zonas que no estan en guerra...y digo yo, si no hay guerra por que es mision de paz?
- lo sucedido en el yak42, se repite ahora por parte del mismo gobierno que ha machacado a trillo por esos fallos. a quien corresponde ahora estos fallos?magadalena alvarez?
- en el caso de la t4, el mismo psoe que tanto presiono con saber la verdad en 48 tras el 11m, resulta que tardo meses en aclarar lo de la t4.

la conclusion es que aparte de crisis, politica exterior, politica interior, inmigracion...ademas de hacer mal todas estas cosas estan cometiendo los mismos fallos que ellos tanto criticaron al pp. deberian hacer un examen de conciencia y hacer autocritica (si es que saben lo que es eso)